Monday, June 6, 2011

0 as-saff




alhamdulillah3x
segala pujian bg Allah tuhan sekalian alam
yang berkuasa menciptakan dan mematikan makhluk yg ada di alam ini
nak share ayat quran as-saff ayat 10-14

Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (10) 
 (yaitu) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. (11) 
Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam jannah 'Adn. Itulah keberuntungan yang besar. (12) 
Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman. (13) 
Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong (agama) Allah sebagaimana Isa ibnu Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: "Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?" Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: "Kamilah penolong-penolong agama Allah", lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan lain kafir; maka Kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang. (14)



Allah telah ofer kt kita utk berdagang dgn Nya
perdagangan yg paling menguntungkan di dunia ni
Allah menyeru kitakan "wahai org beriman"
allah tak seru dgn seruan "wahai manusia"
tapi seruan Allah itu hanya tuk org beriman je
KITAlah kan
kita rase tak setiap kali kita baca quran yg ade seruan kepada org beriman
sepatutnya kita sahut la kan jika seruan Allah itu adalah seruan kepada org yg beriman

kenapa Allah cakap suatu perniagaan?
kalu kita nak saiko org mesti kita akan gunakan analogi yg boleh menyebabkan org yg kita saiko tu mudah tersaiko
Allah gune something yg attracting la
that's why ...
perniagaan....
dulu kan masyarakat arab pekerjaan nya majoriti berniaga
so allah gunakan perniagaan disini, supaya mrk bleh rase n nampak dgn jelas tawaran Allah yg hebat itu umpama perniagaan yg paling menguntungkan dr perniagaan mrk dgn manusia
so kiranya setiap analogi yg Allah guna tu
selalunya ada kaitan dengan zaman tu
sbb al-quran Allah turunkan melalui rasulullah s.a.w
di tanah arab
tuk membuatkan org islam zaman rasulullah tu feel dgn quran Allah turunkan ayat yg dapat mereka gambarkan melalui kehidupan mereka

tapi tak semestinya kita memberi alasan tuk tak feel dgn quran
sbb allah turunkan di zaman rasulullah
tapi hakikatnya mmg lah quran tu utk kita
klau tak nape Allah pelihara quran sampai sekarang kan

utk kita amalkan sume al-quran kita perlu melalui proses tarbiyah yg panjang
sbb tu lah tarbiayah kita samapai kita mati
sbb utk menaam keimanan kpd Allah yg solid memerlukam masa
masa itu pengubat
tapi syaratnya kita kene istiqamah berusaha
mmg musuh kita byk perancangan tuk rosakkan akaidah kita
dan stategi kita sekarang adalah kita kene bangkitkan iman dalam diri kita
iman adlah senjata kita yg plg kuat
skarang ni kita kene buat je apa yg Allah takdirkan
tapi buat dgn kefaham yg jelas
kene relatekan balik tujuan Allah ciptakan kita kt muka bumi ini
ABID & KHALIFAH
study alat kpd dakwah kita
jadi kene study betul2
jgn sterss ye (sun)

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates