Wednesday, June 1, 2011

0 titanic




assalamualaikum semua
InsyaAllah mari kita betulkan niat kita, kenapa kita disini hari ini, kenapa perlunya kita berkulsem on9, kenapa kita perlu sibuk nak bangun awal semua
insyaallah semuanya hanya kerna satu matlamat satu target dan satu impian..
yakni untuk mencari mardhotillah itu
biar ape orang cakap, biar apa ujian yang perlu kita hadapi, biar apa saja yang berlaku dalam perjalanan kita teruskanlah pencarian kita
yakinlah dengan janji2 Allah bahawa jika kita menolong agamaNya, maka Dia akan menolong kita
47:7
bukan begitu?
kalau sudah yakin dengan Allah mengapa perlu ada ragu2 dalam diri
mengapa perlu ada takut2 lagi :)
[ok...mukadimah kita pagi ni] ;)

insyaAllah akak nak share satu hadis
hadis tu bunyi mcm ni
"Perumpamaan org yg menjaga hudud Allah dan orang yg melanggarnya ialah seperti satu kaum yang sama-sama menaiki kapal.Lalu sebahagiannya duduk di atas, dan sebhgn lagi duduk di bawah.Apbl orang2 yg duduk di bawah hendak mendapatkan air mereke meminta tolog dr org yg di atas. Maka mereka berkata "Alangkah baiknya sekiranya kita tebuk satu lubang di bhgn kita ini, mk kita tidak menyusahkan orang diatas" Sekiranya org2 yg duduk di atas membiarkan mereka melakukan apa yg mereke mahu mk mereka semua akan binasa dan sekiranya mereka melarangnya maka mereka semua akan terselamat”
riwayat bukhari dan tirmizi

ok adik2
jom kita bayangkan kita naik kapal titanic
banyak2 tingkat ni
D kat atas, M kat tengah, B kat bawah, MS kat hujung, N kat bawah..
pastu N nak air ni, haus...
mintk la dengan D kat atas
pastu pulak tu N ni setiap setengah jam mesti nak air ;)
kenala D bagi setiap kali pun
pastu lama kelamaan , N rasa bersalah
fitrah semulajadi manusia la kan
xnak susahkan orang
ke ade je yg suka susahkan org
huuuu~
pastu timbulla idea2 bernas
untuk menebuk lubang di bawah
same goes to yang kat tengah
konon2 xnak menyusahkan org di atsa kan ;)
kalau bawah sikit, tengah sikit, hujung sikt tebuk lubang
even kecil
lama2 ....
habislah kapal tu kan
sebabnye masing2 rasa apa yg diorg wat tu kecik je
xefek pun org lain
itu kalau dia sorang fikir macam tu,
kalau sume orang kat bawah, kat tengah fikir macam tu
then???
karamlah kapal kitaaaaaaaaaaaa
so jom kita relate dengan dakwah yang kita bawa sekarang ni
kita kecilkan skop kita dekat ___

nak cakpnye, masing2 ade tugas masing2
masing2 ade penjuru masing2 untuk dijaga
kalau ada antara antunna yg xbuat kerja, yang ambil mudah dgn apa yg antunna diarahkan
tenggelamla dakwah dan tarbiyah di ___
setiap anak kapal membawa tugas yg sgt berat..
kalau sorang xwat kerja, or lalai or ambil mudah
sebab dia seorang habislah kapal ___
dan bila semua org fikir benda yg sama, karam lah kapal kita
kalau semua fikir ada orang lain yg dah buat kerja tu,habis lah, in the end takde orang buat :)
kalau in reality,
N maksudnye, "xpela...dah ramai org buat usrah, DF adik2"
aku xyah buatla
nak rehat sekejap je
kalau semua rehat then how?
menbuk lubang yg sama
bukan di ___ sahaja k. efec pada semua gerak kerja dakwah di dunia ni
efect lambatkan kita tuk capai UA
x kire la ambik air k x..yg nk ckp nye, semua org ad task msg2.. ad yg buat tu, ad yg buat ni.. ad yg ambik air, ad yg bt keje kt bwh et.. yg penting semua org kena kerja,, kalau sorg stop, x bergeraklah kapal dakwah

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates