Tuesday, December 6, 2011

0 Al-hadid




“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Al-Hadid: 22-23)

hurm...
sekadar nak berkongsi perasaan sekarang la...
bila berada di negara orang ni... mula lah kita rasa malaysia lagi bagus
[hahaha, tak bersyukur lansung. aiseh..]
bile orang tak faham bahasa kita, bila orang tak faham perasaan kita, bila kita rasa sorang2.. padahal ramai je manusia kat sekeliling kita
tapi, percayalah bahawa semua itu da tertulis pon dalam takdir kita.
dan allah maha penyayang yang mana telah menulis takdir kita dengna penuh kasih sayang
takkan la Dia nak zalimi kita pulak kan?
x kan pernah

pastu allah cakap, jgn sedih atas apa yang hilang, dan jgn tertalu gembira dengan apa yang ada.
sebab orang mukmin tu seharusnya sabar atas dugaan dan syukur atas nikmat.
kadang2 kite terlalu happy dengna sesuatu perkara sampai ktia lupa siapa yang bagi nikmat tu. konon2 kerana usaha gigih kitalah kita dapat bende tu.
sabar dan syukur satu gandingan yg susah nak buat kan..
kat situ lah allah tgk mujahadah kita. nak syukur.. nak sabar. susah... tapi siapa kata tak boleh?? kan?
hmm.kne kuat.paksa diri.

kadang2 kite terlalu happy dengna sesuatu perkara sampai ktia lupa siapa yang bagi nikmat tu. konon2 kerana usaha gigih kitalah kita dapat bende tu.] (39:8)
mujadatulinnafs
hurm... kalau kita hilang sesuatu... sedih... boleh je. tapi jgn sampai meratapi... sbb kita tak tahu apa yang terbaik utk kita. contohnya, kita hilang gunting kesayangan kita, pastu sedih bagai nak rak [padahal boleh je beli gunting lain]... tapi... ada kemungkinan besar, gunting tu.. saut hari nnti akan mencederakan kita kalau gunting tu masih lagi ada dalam aset kita.
Allah knows best

alhamdulillah.. just nak share... kita ni hamba. dan kita perlu... perlu... perlu sangat... sedar dan faham erti HAMBA tu
jgn sampai kita merasakan diri kita ni superb... sehingga terlupa yang kita punya Tuhan.

Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku”. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu).(39:49)
 
manusia bila susah,carik allah.. doa kerut2 kening. basah telekung nangih2... lekuk lantai sebab solat lama2 mencari pertolongan allah.. tapi bila allah da bagi nikmat tu... manusia tu lupa.. seolah-olah dia tak pernah berdoa kat allah utk nikmat tu. dia lupa dia ada Tuhan yang berikan sume nikmat tu. dia lupa dia tu hamba. dia ingat semua kejayaan dia adalah hasil usaha dia...

sentiasa dalam keadaan sedar dan sengaja bahawa kita adalah hamba
sedar dan sengaja [like2]
Untuk ringankan rasa pedih bila diuji; hendaklah engkau ketahui bahawa
sesungguhnya Allah S.W.T yang mengujimu. Yang menimpakan taqdirNya
keatas mu dan Dia juga yang akan kembalikan kamu dengan memberi
pilihan-pilihan yang terbaik
Samada diuji atau tidak diuji kita kena yakin segalanya di tangan
Tuhan. Namum manusia ini cepat lupa.
Rupa-rupanya dengan ujian dan kepayahan, kita mudah kembali kepadaNYa.
-syeikh al-hikam- 
bestkan ayat last tu? hikmah yg slalu kita terpas pandang
bila susah baru nak igt Dia

sebab tu ibnu mas'ud kate 
"aku lebih rela diuji dgn kesusahan berbanding ujian kesenangan"

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates