Monday, December 12, 2011

0 be grateful




so insyaAllah, kita mulakan kulsem pg ni dgn bacaan ummul furqan, alfatihah
bersaksikan hujan yg mencurah-curah kat luar tu (kat sini dah 3 hari hujan)
sama sama kita betulkan niat (terutama diri sendiri) kenapa kita berada di kulsem alam maya ni
insyaAllah semata mata nak mencari keredhaan Allah, yg dirasakan sgt susah bila dkt rumah (mind set sy rasa), sebab iman memang selalu jatuhhhh je (na'uzubillah) moga ada part yg naik sebenarnya insyaAllah
sebab kita tahu hidup kat dunia ni kalau bukan kerana nak menuju Dia, maka memang sia sia
 (ni serius nak mengingatkan diri sendiri semula)

dan untuk itu, jom
bukak loveletter (semua ada lovelettr dpn mata kan?)

nak share, surah Saba', surah ke 34
ayat 10 hingga 13

Dan sesungguhnya telah Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman): "Hai gunung-gunung dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud", dan Kami telah melunakkan besi untuknya,(10) 
(yaitu) buatlah baju besi yang besar-besar dan ukurlah anyamannya; dan kerjakanlah amalan yang saleh. Sesungguhnya Aku melihat apa yang kamu kerjakan.(11) 
Dan Kami (tundukkan) angin bagi Sulaiman, yang perjalanannya di waktu pagi sama dengan perjalanan sebulan dan perjalanannya di waktu sore sama dengan perjalanan sebulan (pula) dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. Dan sebahagian dari jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. Dan siapa yang menyimpang di antara mereka dari perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala. (12)   
Para jin itu membuat untuk Sulaiman apa yang dikehendakinya dari gedung-gedung yang tinggi dan patung-patung dan piring-piring yang (besarnya) seperti kolam dan periuk yang tetap (berada di atas tungku). Bekerjalah hai keluarga Daud untuk bersyukur (kepada Allah). Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang berterima kasih.(13)

tengok ayat- ayat tu, mula-mula sy rasa takde pape pun
Allah cerita kisah nadi Daud dan Sulaiman
yang mana Allah anugerahkan maca macam nikmat, kurnia
yg tak terfikir dek akal kita sekarang

tapi sebenarnya, bila fikir balik.. sy rasa reliable je untuk reflect diri kita, sebab sebenarnya kita pun dah diberi terlalu banyak nikmat dan kurnia oleh Dia selama niii

and bila sampai kat ayat 13 tu, sy sentapp
Allah cakap
dan BEKERJALAH wahai keluarga Daud untuk BERSYUKUR (kepadaKu)
dan sedikit sekali hamba hambaKu yg bersyukur
Allah suruh nabi2 tu bekerja semata mata untuk bersyukur kpd Dia, sebab Dia dah bagi mcm2 kat diorang
dan memang Allah ckp sedikit je hamba-hamba Dia yg bersyukur
seolah olah Allah nak bagitahu kat sy dan sahabat semua insyaAllah, 'kan Aku dah bagi macam2 kat korang? tak reti2 nak bersyukur lagi? buatlah kerja, bersyukur lah dgn apa yg Aku dah bagi!" huu, bunyi mcm harsh kan
yg last tu, Allah dah ckp memang sikit je yg bersyukur, tak nak kah kita jadi salah seorang dri golongan yg sedikit tu? (pertanyaan untuk diri sendiri)

huu, nak share lg sikit
semalam sy ngan family keluar, gi shopping complex .masyaAllah, sakit dada kepala telinga mata segala, dgn konsert nyanyian tarian gelagat badut dan etc, yg mereflectkan kpd sy bahawa ni lah REALITI yg sebenar!
dan sebab tu, Allah suruh kita bekerja!
kerja terlalu banyakkkk dkt luar ni, (wlupun kita rasa kat dalam kolej dah cukup byk)
memang betul pun kolej tu fantasi, dan hakikat yg kita kena terima, kita akan tinggalkan kolej lagi 1 sem jeee
ni masa yg ALlah bagi untuk practise kita berada di luar biah kolej (yg sy rasa sgtlah susah sebab iman asyikk jatuuuh huhu)
tapi betul, keluarlah. tengok sendiri dgn mata kepala masalah umat, insyaAllah akan menaikkan kembalai kita. sebab bila tengok diorang, mula mula rasa macam nak marah je, tapi hakikatnya, diorang belum dapat hidayah yg insyaAllah alhamdulillah kita dah dapat
n hidayah tu memang Allah yang bagi, tapi kita kena bekerja, berusaha menyampaikannya

dulu, kalau nabi saw asyikk marah je tengok umat yg macam apa(tapi tak bekerja utk menyampaikan) mesti kita pun tak dapat hidayah ni, :(

wahai diri sendiri dan akhawat sekalian, ingatlah, betapa banyak nikmat yg dh Allah bagi kat kita (dapat bangun hari ni, sihat, masa lapang, family, xkebulur mcm org kat tmpat lain, penglihatan pendengaran, n etc. dan yg paling utama dan penting sekali, nikmat IMAN dan ISLAM ni, huu.. terlalu banyak)
tak cukupkah lagi semua tu untuk menggerakkan kita berkerja semana-mata kerana Dia sebab kita nak persembahkan rasa syukur kita pdNya? xnakkah kita jadi salah seorang dari golongan yang sedikit tu?

hmm quoted from seseorang
klu arini, kte g kat remaje2 yg melepak2 tu
klu kte tye die
APE ITU AKIDAH???
mostly akan ckp
hmm pernah dgr pernah dgr
dulu kt sekolah ade  belajar
hmm ade la dulu ustaz pernah sebut..
ape nk jadi dgn pemuda skg???
sdg si kuffar terus2 menyerang pemikiran kite
kite duduk relax
mksudnye
xramai yg paham
apakah akidah tu yg sbnrnye..
n manusia skg,
ebey takut klu xdpt makan
exam xscore
takut klu xde transport balik rumah
or
other simple things

sedangkan xde rase takut pun
klu xkenal Allah tu betul2

perbualan seharian kite
semuanye berkisar psl kehidupan
 harga b arang naik
borak psl jiran2
"ko pakai fon brand ape?
"ko bekfes ape pg td?"

tp jrg org borakkan
hal2 tentang akidah
n klu ade la
org borak psl akidah kt warung2 kopi pg2 cmni
mesti org pandang pelik..
huhu

manusia terlalu nampak dunia
sedangkan die lupe ape yg akan berlaku nnt
yg pasti berlaku
bile malaikat tye
MAA ROBBUKA
xsemua org amek kesah
sedangkan jwpn utk soalan itu xley dihafal
tp akan dijawab sesuay dgn keadaan amalan kite kt dunie
hmmmm  (sweat)

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates