Tuesday, June 12, 2012

0 Loving




alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah
first sekali,bersyukurla sebab Allah still bangunkan kita pagi ni
dengan sihatnya, takde sakit apaapa pun
ada je org lain yg tengah sakit macam macam kat luar sana
n bersyukurla sebab Allah still lagi bagi peluang untuk berkulsem ni
huhu

insyaAllah pagi ni sy nak share sikit je
imam abu daud meriwayatkan hadis nabi saw
'sesungguhnya di antara hamba hamba Allah terdapat org2 yg bukan nabi dan bukan pula para syuhada, tapi bahkan nabi dan para syuhada cemburu pada mereka di hari kiamat nanti, disebabkan kedudukan yg diberikan Allah kepada mereka'
para sahabat tanya nabi, 'yaRasulullah, beritahukanlah kpd kami, siapakah mereka?'
nabi jwb
'mereka itu adalah...'
'segolongan manusia yg SALING MENCITAI KERANA RAHMAT ALLAH. bukan disebabkan kekerabatan dan darah. bukan pula didasarkan pemberian harta. demi Allah, wajah mereka pada hari itu bersinar cemerlang dan mereka berada di atas cahaya.
mereka tiada rasa khuatir ketika manusia lain ketakutan.
dan mereka tidak bersedih ketika manusia lain berduka.'

subhanallah
ada lagi satu hadis
hadis Qudsi,
Allah berfirman, 'org2 yg saling mencintai demi KEAGUNGANKU, akan diberikan kpd mereka mimbar dari cahay yg dicemburui oleh para nabi dan syuhada'
hadis riwayat imam ahmad dan at-tirmidzi

subhanallah wahamdulillah
hebat sangat, besar sangat ganjaran yg Allah janjikan kat mereka ni

sy suka part yg,
‘ mereka tiada rasa khuatir ketika manusia lain ketakutan.
dan mereka tidak bersedih ketika manusia lain berduka.'
 
sy terfikir, nanti dah tak risau lgsung, pdhal masa tu org lain semua takut
n tak sedih pun masa semua org sedih
sebab tu la kot sekarang kita risau, org lain semua bergembira
yg tak sedar masalah umat
tapi kita sibuk je nak risaukan umat kan kan
sebab kita tahu tu tanggungjawab kita (ckp kat diri sendiri)
kita risau sekarang, sedih sekarang
tapi nanti tak dah
sebab Allah janjikan sesuatu yg paling best kat akhirat nanti
yg sampai nabi n para syuhada pun jeles kot, ^^
kalau kita berkasih syg kerana rahmat Allah

sungguh, sy rasa sy takkan kenal kalian kalau bukan kerana rahmat Allah yg campak sy kat jalan ni 2 tahun lalu(plus minus)
kerana rahmat Allah yg bagi kita rsan nikmat iman dan islam ni
bagi kita kenal siapa Dia
siapa rasulullah saw
para sahabat
alhamdulillah

dan atas rahmat Dia jugak, kita saling berkasih syg, dan bersama sama menuju satu je
yakni REDHA Allah tu
huu
insyaAllah
semoga kita tergolong dalam golongan yg nabi cakap
dan yg Allah sebut tu
insyaAllah

serius, sy nak takut, sedih, risau sekarang
n buat something sekarang
sebab sy taknak dah takut, n sedih kat sana nanti
huu

"Di sekitar Arasy ada menara-menara dari cahaya. Di dalamnya ada orang-orang yang pakaiannya dari cahaya dan wajah-wajah mereka bercahaya. Mereka bukan para nabi atau syuhada'. Para nabi dan syuhada cemburu kepada mereka." Ketika ditanya para sahabat, Rasulullah menjawab, "Mereka adalah orang-orang yang saling mencintai kerana Allah, saling bersahabat kerana Allah dan saling berkunjung kerana Allah." (HR Tirmizi)

“ Benar, kita seorang tidak mungkin menjatuhkan dakwah dan tarbiyah secara keseluruhannya. Tetapi kita lupa, selepas bergelar dai'e, segala tingkah laku, percakapan dan perbuatan kita tidak lagi mewakili diri kita seorang sahaja. Segala perbuatan kita akan dikaitkan dengan bulatan gembira yang kita sertai. Percakapan kita akan kembali kepada konferens riang yang kita hadiri. Dan setiap perlakuan kita akan diperhatikan dan dinilai; inilah dia budak dakwah dan tarbiyah!”
(gabbana)

insyaAllah..mgo Allah redha dgan kita semua n mog at'golong dlm gol tu..amin (sweat)

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates