Wednesday, June 27, 2012

0 ni'mat




Assalamualaikum
insyaAllah apa-apa pun mari kita bersyukur
dan mulakan hari dgn bismillah
so kita bukak majlis ddgn ummul kitab l fatihah

saya nak start dgn knp saya nak bagi kulsem hari ni
sebab
kalau tak buat mcm ni
saya takkan rasa urgency nak buat baik
atau saya rasa iman saya semakin mengurang
insyaAllah
moga Allah kuatkan iman kita semua
amin

hari ni nak citer pasal nikmat
well
kalau nak cerita nikmat Allah kan
sampai kiamat pun tak boleh nak list semua
sebab banyak sgt

so apa issue nya?
issue kat sini nak cakap
manusia ni senang betul nak kufur nikmat
kira mcm tak bersyukur lah

mcm2 yang kita ada
rumah
kereta
baju cantik
laptop
broadband
tu yang material lah
yang boleh kita nampak

yang besar sikit yang lebih important
yg mcm lagu raihan tu
ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sempit
hidup sebelum mati
tak ingat satu lagi -__-
hah
sihat sebelum sakit

tak tahu kenapa
tapi yang 5 ni memberi kesan yang besar pada saya
kalau kita tgk
dlm drama2 melayu kan
haha
clicheee
5 5 ni diorang tak bersyukur
bila kaya, sihat, muda, lapang dan masih hidup
larangan Allah semua tak nak buat

bila Allah dah tarik satu - persatu
baru sedar
baru start nak worship Allah
 (heh. tgk cerita bukan bidadari malam tadi ;p)

tapi
saya selalu cakap dgn orang
setiap apa yang berlaku dlm drama tu
wujud dlm masyarakat
mesti ada kat mana-mana
berlaku benda yang sama
so all the movies do reflect the society

satu lagi
manusia ni tak ingat yang segala nikmat ni
Allah yang punya
Allah yang bagi pinjam
so if Allah bagi pinjam
maksudnya
every nikmat tu still Dia punya
so takda issue Allah tak sayang kita
atau Allah menzalimi kita kalau sesuatu nikmat tu ditarik balik

so kalau experience sendiri
sobsobs
saya rasa Allah tarik sikit sikit
nikmat tarbiyah yang senang
tak perlu gerak mana-mana kalau nak carik
which is in Kolej
bila balik rumah je
bukan tak ada masa
tapi banyak sangat masalah datang bertubi2
rasa mcm Allah tarik nikmat nak prgi program
bila baca fb updates or twitter updates
or blogpost updates
ouch
rasa hati ni dihiris-hiris
taktahu kenapa rasa sedih sgt2
sebab Allah dah amek balik nikmat yang tu
nikmat tarbiyah yang mudah
semua-semua tu
membuatkan saya reflect diri
dulu Allah bagi peluang
adakah kita guna dgn sebaiknya?
;(

so insyaAllah
hari ni nak ajak semua
untuk bersyukur banyak
dan reflect diri sendiri apa yang tlh kita lakukan
time Allah bagi peluang tu
wallahu a'lam


0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates