Monday, June 11, 2012

0 Perang tabuk




sape ingt mcm mane perang tabuk tu?
which is sgt2 mnyeramkan

rasulullah nk ajak org islam utk ke tabuk
utk perang dgn rom
yg time tu sdang mnguasai 1/3 dunia

time tu byk reaksi
ade yg semangat
risau
takut
n ada juga yg x nk pegi

Rasulullah berkata
"Brg siapa yg mncukupkan kprluan tentera Tabuk, nescaya baginya syurga"
time rasulullah tnye tu
rmai je yg nk mnyahut seruan rasululllah
tp kemarau time mnyebabkan org islam mmg ckup2 mkn
anak2 kt rumah kelaparan
xde bnda yg nk diinfakkan
smpai tahap cmtu skali

rasulullah ulang lagi tawaran syurga
sahbat bergenang air mata
x brani nk pndg rasulullah yg mreka cintai
mreka sgt t'ingin nk beri tp mreka x mampu
dah xde pape utk diinfakkan
menangislah hati perindu-perindu syurga yg fakir ni ;(

time tu
bngunlah uthman
“ya rasulullah, aku serahkan hartaku utk lengkapkan kprluan tntera yg  cukup"
bergenang air mata rasulullah
baginda berdoa
"selepas hari ni, xde lagi amal yg akn mmudaratkan uthman"

kmudian bngun pulak
abdurrahman bin auf
serahkan sbhgian hartanya utk bntu tntera islam
n sbhgian lgi utk dsimpan for his family
rasulullah turut mndoakn dia:)

and ade lagi sorg
ali bin abi talib
yg time tu just ade 4 dirham
beliau serahkan 1 dirham di siang hari
1 dirham di mlm hari
satu lg scara terangan
satu lg scr diam2

kalau kita tngok kan..
sume shbt2 nie sgt2 mnginginkan syurga tu
they can imagine n truely believe
that there is really syurga in akhirat
and dorg snggup tinggalkan
infakkn kemewahan hidup
demi akhirat yg kekal abadi

kalau nk dbandingkan dgn kita
kita nk syurga
tapi ape yg sudah kita beri utk jln ini?
bsungguhkkah kita melawan jahiliyyah?
mampukah kita sedar
bangun daripada terlena
saat kesenangan dtg mngendeng?

saya suka ayat dlm buku ni
"barangkali ujian jahiliyyah ini adalah perang Tabuk kita"
kita kena
perlu berkorban
usaha utk tinggalkan jahiliyyah
biarpun susah
sakit
penat
sebab ada janji syurga buat kita!

mngkin ayat feymes
Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan maupun berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan dirimu di jalan Allah. Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui.”(9:41)

sape ingat kisah 3 orang yang kena pulau tu?
Agak2
kalau sekarang ni turun lagi wahyu
saya rasa mesti Allah dah turunkan wahyu
marah dekat kita
T____T

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates