Wednesday, August 1, 2012

0 muqaddimah: puasa



183. Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa, 
184. (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan , maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui. 
 185. (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur

Allah seru org beriman berpuasa
YG BERIMAN
puasa sekadar tahan dan minum je?
xxxx....
Allah nak kita bersabar dalam bulan Ramadhan

dalam ayat 183
Allah nak cakap
hanya orang beriman sahaja yang akan menyahut seruan puasa
maka
puasa tu high standard
maka orang beriman tu pun high standard
dan puasa bukan sahaja menahan diri dari lapar dan dahaga
bahkan lebih dari situ
sebab tu
by right
makin banyak hari kita puasa
makin berkurang nafsu makan kita
dan nafsu2 yang lain

sepatutnya
kita makin ghairah beriabadat
sebab tu lah Allah advertise 10 malam terakhir dekat kita
Allah nak kita gear up untuk kejar yang itu
dan memperbanyakkan ibadat
sebab nafsu ni
bila lagi lama kita tindukkan dia
dia makin lemah
bukan makin kuat

besar hikmah Allah letakkan satu bulan
training yang sangat cantik
dan masa tu sesuai dengan kita
if seminggu
x sempat nak warm up dah habis
dan sepatutnya
kita menyambut 1 syawal dengan kemenangan sebab berjaya menundukkan nafsu

banykkan nafsu kita?
nafsu tido
nafsu nak rehat jeeeeeeeeee
nafsu malas
dan nafsu nak terasa dengan orang mungkin
kalau nafsu tak ditundukkan, kita x blh la rse zouq puasa tu.
astaghfirullah
zouq tu apa?
zouq tu macam rasa dalaman
dia macam kepuasan dalaman
macam puasa
zouq kita akan rasa puas bila kita tahu kita menang against nafsu
jadi bila kita tahu kita kalah
kita sendiri rasa x puas tu
dan kena banyak2 istighfar kenapa Allah x izin kita rasa
mungkin kita tak cukup mujahadah
dan mungkin jugak sebab dosa yang bertimbun yang kita x minta ampun
sangat banyak benda yang perlu kita muhasabah kan

phrase kedua ayat 183
"kutiba"
bahasa melayu nya termaktub
macam Allah nak cakap
puasa ni dah termaktub
it has been fated
dan frasa ni membawa makna kepada sesuatu yang besar
perintah puasa ni bukan perintah kecik2 lah kiranya
dan Allah sambung
dengan cakap
umat2 sebelum ni pun puasa
maka puasa ni adalah kewajipan semua manusia yang Allah cipta
mungkin macam fitrah lah kiranya
cuma syariat puasa tu berlainan bagi setiap umat
dan untuk umat Rasulullah
kita puasa bulan ramadhan
dan Allah nak cakap
bukan kau je yang kena puasa
dah termaktub
dalam sejarah kehidupan manusia di muka bumi ini
puasa
macam Maryam puasa dia tak boleh cakap

dan paling penting
natijah puasa adalah taqwa
* pengsan*
sebab kita tahu taqwa ni bukan main2 kan>
dan dah berapa banyak madrasah ramadhan yang telah kita lalui?
adakah taqwa kita bertambah?
adakah kita semakin takut kepada azab Allah year by year?
semakin tinggi pengharapan kita pada pengaharapan Allah
atau ramadhan demi ramadhan berlalu
dan kita?

seandainya setahun tu macam perjalanan yang sangat panjang
maka ramadhan adalah tempat untuk kita berehat
dan kutip bekal
"ruh" kita dah penat selama 11 bulan
istirehatkan dia dengan amal2 yang banyak
ruh kita dah penat denagn ib
mungkin lagi penat dari physical kita
dan istirehatkan dengan amal
dengan tadarus
dengan dhuha
dnegan tahajud
dia dah alami kelaparan
dan kehausan mungkin

insha Allah x terlambat untuk kita mula kutip
if sebelum ni kita tak pernah kutip
dan x terlambat untuk perbanyakkan
if sebelum ni kita sedikit

itu muqaddimah :)

0 comments:

Post a Comment

 

Kulsem Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates